ΣΤΑΥΡΑΚΑΚΗ Σταυρούλα

Δημοσιεύσεις

Publication links

https://orcid.org/0000-0002-6755-1451

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=stavroula+stavrakaki

https://scholar.google.com/citations?hl=el&user=Sf4Ap9UAAAAJ&view_op=list_works&sortby=pubdate

https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=6506413912

 

Δημοσιεύσεις

ΒΙΒΛΙΑ ΚΑΙ ΨΥΧΟΜΕΤΡΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Σταυρακάκη, Σ (2019). Νευροαναπτυξιακές διαταραχές: Η περίπτωση της Αναπτυξιακής Γλωσσικής Διαταραχής.  Θεσ/νίκη: Επίκεντρο.

Καραμίνης, Θ. Σιδερίδης, Γ. & Σταυρακάκη, Σ. (2019). Eρωτηματολόγιο Aξιολόγησης Επικοινωνιακών Ικανοτήτων. Η ελληνική εκδοχή του Social Communication Questionnaire (Rutter, Bailey, & Lord, 2003). Χανιά: Γλαύκη.

Βογινδρούκας Ι.,  Πρωτόπαπας Α., & Σταυρακάκη, Σ. (2009). Εικόνες Δράσης: Δοκιμασία Γραμματικής και Πληροφοριακής Επάρκειας (H Ελληνική εκδοχή του Action Picture Test (Renfrew, 1997). Χανιά: Γλαύκη

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΣΥΛΛΟΓΙΚΩΝ ΤΟΜΩΝ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΩΝ ΤΕΥΧΩΝ ΔΙΕΘΝΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΠΕΡΙΟΔΙΚΩΝ

Karaminis, Th., Volpato, F. & Stavrakaki, S. (Eds)(2021). (Eds).  Advances in the Cross-Cultural Assessment and Diagnosis of Developmental Conditions . Frontiers in Psychology.  Yπό ετοιμασία.

Stavrakaki, S. (guest editor)  (Ed.) (2020). Complex syntax and verbal short-term memory in developmental disorders. Special issue of First Language (2017 Ranking: 96/181 in Linguistics | 69/73 in Psychology, Developmental).   

Σταυρακάκη, Σ. (Επιμ.) (2021). Λόγος και νόηση στις διαταραχές παιδιών και ενηλίκων. Αθήνα: Βήτα Ιατρικές. 

Stavrakaki, S.  (Ed.) (2015). Specific Language Impairment: Current trends in research. Amsterdam & Philadelphia: John Benjamins. 

Stavrakaki, S., Lalioti, M., & Konstantinopoulou, P.  (Εds.) (2013). Advances in language acquisition. Newcastle, UK: Cambridge Scholars Publishing

Bογινδρούκας, Ι., Οκαλίδου, Α. & Σταυρακάκη, Σ. (Επιμέλεια) (2010). Αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές: Από τη βασική έρευνα στην κλινική πράξη. Θεσσαλονίκη. Εκδόσεις Επίκεντρο.

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΣΕ ΔΙΕΘΝΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ (JOURNALS) ΜΕ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΩΝ ΚΡΙΤΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗ ΕΠΙΔΡΑΣΗΣ (impact factor). 

Eρευνητικές εργασίες (research papers)

Karaminis, Th. & Stavrakaki, S. (2022). Validation and psychometric properties of the Greek version of the Social Communication Questionnaire. Under review. 

Koukoulioti, V., Stavrakaki, S., Vomva, M. & Adani, F. (2022). Gender marking and clitic pronoun resolution in simultaneous bilingual children. Under review

Manouilidou, Ch., Rubea, G., Nousia, A., Stavrakaki, S., & Nasios, Gr.,  (2020). Lexical and grammatical aspect in Mild Cognitive Impairment and Alzheimer’s disease. Frontiers in Communication. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fcomm.2020.434106/full

Meggisidou, M., Marshall, C. & Stavrakaki, S. (2020). Semantic fluency difficulties in Greek children with Dyslexia and/or Developmental Language Disorder (DLD): Impaired semantic structure of the lexicon or slower retrieval processes?  International Journal of Language and Communication Disorders, 55 (2), 200-215. DOI:10.1111/1460-6984.12512

Koukoulioti, V., Stavrakaki, S., Konstantinopoulou, E., & Ioannidis, P. (2019): Time reference, morphology and prototypicality: tense production in stroke aphasia and semantic dementia in Greek. Clinical Linguistics & Phonetics, DOI: 10.1080/02699206.2019.1700308 In press.

Talli, I. & Stavrakaki, S. (2020). Verbal short term memory, lexical, and syntactic abilities in bilingual children with Developmental Language Disorder. First Language, DOI: 10.1177/0142723719886954. 

Karvani, M., Simos, P., Stavrakaki, S. & Kapoukranidou, D. (2019). Neurocognitive impairment in type 2 diabetes mellitus. Hormones, 18(4):523-534.

Kordouli, K., Manouilidou, Ch., Stavrakaki, S., Mamouli, D., Afantenou, K. & Ioannidis, P. (2018). Compound production in agrammatism: evidence from stroke-induced and Primary Progressive Aphasia. Journal of Neurolinguistics, 47:   71-90

Koukoulioti, V., Stavrakaki, S., Konstantinopoulou, E., & Ioannidis, P. (2018). Lexical and grammatical factors in sentence production in semantic dementia: Insights from Greek. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 61 (4):  870-886 (American Speech- Language-Hearing Association journal, 5-year impact factor 2.647)

Lalioti, M., Stavrakaki, S., Manouilidou Ch. & Talli, I. (2016). Subject-Verb Agreement and Verbal Short Term Memory: A Perspective from Greek Children with Specific Language Impairment. First Language, 36:279-294.

Talli, Ι., Sprenger-Charolles, L. & Stavrakaki, S. (2016). Specific Language Impairment and Developmental Dyslexia: What are the boundaries? Data from Greek Children. Research in Developmental Disabilities, 49-50: 339-353.

Stavrakaki, S., Tasioudi, M. & Guasti, M.T. (2015). Morphological cues in the comprehension of relative clauses by Greek children with Specific Language Impairment and typical development: A comparative study. International Journal of Speech-Language Pathology, 17 (6): 617-626.

Koukoulioti, V. & Stavrakaki, S. (2014). Producing and inflecting verbs with different argument structure: Evidence from Greek aphasic speakers. Aphasiology, 28:  1320-1349.

Stavrakaki, S., Megari, K., Kosmidis, M.H., Apostolidou, M. & Takou, E. (2012). Working memory and verbal fluency in simultaneous interpreters. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 34 (6): 624-633.

Guasti, M. T., Stavrakaki, S. & Arosio, F. (2012). Cross-linguistic differences and similarities in the acquisition of relative clauses: Evidence from Greek and Italian. Lingua, 122: 700-713.

Stavrakaki, S., Koutsandreas, K., & Clahsen, H. (2012). The Perfective Past Tense in Greek children with Specific Language Impairment. Morphology, 22: 143-171. (χωρίς συντελεστή επίδρασης)

Stavrakaki, S., Alexiadou, A., Kambanaros, M., Bostantjopoulou, S., & Katsarou, Z. (2011). The production and comprehension of verbs with alternating transitivity by patients with non-fluent aphasia. Aphasiology, 25 (5): 642 - 668.

Stavrakaki, S., Chrysomallis, M.A., & Petraki, E. (2011).  Subject-verb agreement, object clitics, and wh-questions in bilingual French-Greek SLI: The case study of a French-Greek speaking child with SLI. Clinical Linguistics and Phonetics, 25(5): 339–367.

Stavrakaki, S. (2012). Clinical case studies in Neurolinguistics and Language Pathology. Editorial, Journal of Clinical Case Reports: 2, e109

Stavrakaki, S. & van der Lely, H. (2010). Production and comprehension of pronouns by Greek children with Specific Language Impairment. British Journal of Developmental Psychology, 28: 189–216.

Clahsen, H., Martzoukou, M., & Stavrakaki, S. (2010).  The perfective past tense in Greek as a second language. Second Language Research, 26(4): 501–525.

Stavrakaki, S. & Clahsen, H. (2009). Inflection in Williams Syndrome. The perfective past tense in Greek. The Mental Lexicon, 4 (2): 215–238. (χωρίς συντελεστή επίδρασης)

Stavrakaki, S. & Clahsen, H. (2009). The perfective past tense in Greek child language.  Journal of Child Language, 36: 113–142.

Kaprinis, S. & Stavrakaki, S. (2007). Morphological and syntactic abilities in patients with Alzheimer’s disease. Brain and Language, 103: 59-60. (short paper/long abstract)

Stavrakaki, S. (2006). Developmental perspectives on Specific Language Impairment: Evidence from the production of wh-questions by Greek SLI children over time. Advances in Speech-Language Pathology, 8(4), 384-396.

Alexiadou, Α. & Stavrakaki, S. (2006) Clause structure and verb movement in a Greek-English speaking bilingual patient with Broca’s aphasia: evidence from adverb placement. Brain and Language 96, 207-220.

Αlexiadou, Α. & Stavrakaki S. (2003). Adverb placement as evidence for clause structure and parameterization of verb movement in a bilingual Greek-English speaking patient with Broca’s aphasia. Brain and Language 87,19-20. (short paper/long abstract)

Κatsarou Z., Stavrakaki S., Αlexiadou Α., Anagnostopoulou Ε., Κafadari Α. & Bostanjopoulou S. (2003). Verbs with alternating transitivity in Parkinson’s disease: evidence from production and comprehension tasks. Brain and Language 87, 6. (short paper/long abstract)

Stavrakaki S. & Κouvava S. (2003). Functional categories in agrammatism: Evidence from Greek. Brain and Language 86, 129-141. 

Stavrakaki S. (2001). Comprehension of reversible relative clauses in Specifically Language Impaired and Normally Developing Greek children. Brain and Language 77, 419-431.

Stavrakaki S. (2000). Verb lexicons in SLI: some experimental data from Modern Greek. Journal of Greek Linguistics 1, 95-131. (John Benjamins, χωρίς συντελεστή επίδρασης)

Tsimpli Ι. & Stavrakaki S. (1999). The effects of a morphosyntactic deficit in the Determiner system: The case of a Greek SLI child.  Lingua 108, 31-85.

Eργασίες επισκόπησης βιβλιογραφίας (review papers)

Stavrakaki, S. (2005). Greek neurolinguistics: The state-of-the-art. Journal of Greek Linguistics 5, 181-228.  (μετά από πρόσκληση) (John Benjamins, χωρίς συντελεστή επίδρασης)

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΣΕ EΛΛΗΝΙΚΑ  ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΩΝ ΚΡΙΤΩΝ (JOURNALS) Ή ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Αράπογλου, Α., Σταυρακάκη Σ., Τάλλη, Ι. Βλασσοπούλου, Μ. (2018). Κατάρτιση και εφαρμογή προγράμματος γνωστικής παρέμβασης σε παιδί με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή. Αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας και εκπαιδευτικές προεκτάσεις.Φιλόλογος, τεύχος 171-172, 83-98. (μετά από πρόσκληση)

Gogou, A., Stavrakaki, S., Grouios, G. & Tsigilis, N. (2013). Language deficits and motor asymmetry in children with SLI. Ψυχολογία 20 (3), 285-301. Ειδικό τεύχος στην ‘Αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή στην παιδική και εφηβική ηλικία: Εκπαιδευτικές και κλινικές προεκτάσεις’. Επιμ. έκδοσης: Α. Ράλλη & O. Παλληκαρά.

Κουκουλιώτη, Β. & Σταυρακάκη, Σ. (2010). Αφασία σε δίγλωσσους ασθενείς: Γλωσσικά ελλείμματα, αξιολόγηση και αποκατάσταση.  Νευρολογία, 19 (2), 100-108.

 

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΣΕ ΔΙΕΘΝΕΙΣ  ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΥΣ ΤΟΜΟΥΣ ΜΕ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΩΝ ΚΡΙΤΩΝ

Nerantzini, M., Savvoulidou, D., Stavrakaki, S., Kouskouras, K., Patsalas, I., Foroglou, N., Kosmidis, M., & Kimiskidis, V. (2020). Transcranial Magnetic Stimulation in Aphasia Rehabilitation. In: Argyropoulos, G. (Ed.) Translational Neuroscience of Speech and Language Disorders, Series: Contemporary Clinical Neuroscience. Cham: Springer, pp. 121-139.

Koukoulioti, V. & Stavrakaki, S. (2017). Light verbs revisited. A comparative perspective from impaired language development and dementia. In L. Escobar, V. Torrens, T. Parodi (eds.) Language Processing and Disorders. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, pp.277-290.

Stavrakaki, S. & Okalidou, A. (2016). Gr-LARSP: The Greek version of LARSP. In P. Flecher, M. Ball, & D. Crystal (eds). Profiling Grammar: More languages of LARSP. Multilingual Matters, pp. 27-39. 

Talli, I., Sprenger-Charolles, L. & Stavrakaki, S. (2015). Is there an overlap between Specific Language Impairment and Developmental Dyslexia? New insights from French. In Stavrakaki (ed.). Specific Language Impairment: Current trends in research. Amsterdam & Philadelphia: John Benjamins, pp. 57-88.

Stavrakaki, S. (2010). Language development in children with Williams syndrome: New insights from cross-linguistic research. In M. Barnes (ed.), Genes, Brain, and Development: 105-121. Oxford: Oxford University Press.

Stavrakaki, S. (2004). Wh-questions in Greek children with Williams syndrome: a comparison with SLI and normal development. In S. Bartke and J. Siegmueller (eds.), Williams Syndrome across languages: 295-318. Amsterdam & Philadelphia: John Benjamins.

Stavrakaki, S. (2002). A-bar movement constructions in Greek children with SLI: evidence for deficits in the syntactic component of language. In Ε. Fava (ed.) Clinical Linguistics: Theory and applications in speech pathology and therapy. Current Issues in Linguistic Theory: 131-153. Amsterdam & Philadelphia: John Benjamins.

Stavrakaki, S. (2002). Sentence comprehension in Greek SLI children. In N. Hewlett, L. Kelly & F. Windsor (eds.) Investigations in Clinical Phonetics and Linguistics: 57-72. Hillsdale, NJ: Erlbaum.

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΣΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΥΣ ΤΟΜΟΥΣ ΜΕ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΩΝ ΚΡΙΤΩΝ Ή ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Βουλγαράκη, Μ. & Σταυρακάκη, Σ. (2021). Aυτιστική συμπτωματολογία στο Σύνδrομο Williams. Στο: Σ. Σταυρακάκη (Επ.). Λόγος και Νόηση στις διαταραχές παιδιών και ενηλίκων. Αθήνα: Βήτα Ιατρικές.

Μέμτσα, Β.,  Νεραντζίνη, Μ., Σταυρακάκη, Σ., & Κιμισκίδης Β. (2021). Ο διακρανιακός μαγνητικός ερεθισμός ως εργαλείο για τη χαρτογράφηση γλωσσικών λειτουργιών στον εγκέφαλο. Στο: Σ. Σταυρακάκη (Επ.). Λόγος και Νόηση στις διαταραχές παιδιών και ενηλίκων. Αθήνα: Βήτα Ιατρικές.

Μπουροτζόγλου, Ι, Σταυρακάκη, Σ., Φόρογλου, Ν., & Κιμισκίδης, Β. (2021). Γλωσσικές και γνωστικές ικανότητες σε ασθενείς με εγκεφαλικούς όγκους. Κριτική βιβλιογραφική επισκόπηση. Στο: Σ. Σταυρακάκη (Επ.). Λόγος και Νόηση στις διαταραχές παιδιών και ενηλίκων. Αθήνα: Βήτα Ιατρικές.

Τσιάρας, I., Μαλεγιαννάκη, Α. & Σταυρακάκη, Σ. (2021). Σύνδρομο Williams- Beuren. Στο Α. Χ. Μαλεγιαννάκη & Μ.Ε. Κοσμίδου (Επ.). Νευροψυχολογία των γενετικών συνδρόμων.  Αθήνα: Gutenberg

Σταυρακάκη, Σ. (2018). Ειδική Γλωσσική Διαταραχή: Γενετικό, νευρολογικό υπόβαθρο και συμπεριφορικός φαινότυπος.  Στο Φ. Βλάχος (Eπ.)  Εγκέφαλος, μάθηση και ειδική αγωγή. Αθήνα: Gutenberg. (Μετά από πρόσκληση)

Σταυρακάκη, Σ., Κοσμίδου, Μ.Ε. & Μέγαρη Κ. (2015). Εγκεφαλική πλαγίωση σε επαγγελματίες διερμηνείς: Δεδομένα από ένα έργο διχωτικής ακοής. Στο Ε. Κουρδής & Ε. Λουπάκη (επιμ.). Όψεις της Ελληνόφωνης Μεταφρασεολογίας. Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΑΠΘ

Σταυρακάκη, Σ. & Τάλλη, Ι. (2014). Η σχέση της Ειδικής Γλωσσικής Διαταραχής με την Αναπτυξιακή Δυσλεξία: Οριοθέτηση και αλληλοεπικάλυψη. Στο  συλλογικό τόμο των Μ. Βλασσοπούλου & Β. Μύρκoς (επιμ.) Λογοθεραπεία: Διεπιστημονική θεώρηση. Αθήνα: Ιατρικές Εκδόσεις Βήτα. (Μετά από πρόσκληση)

Σταυρακάκη, Σ. (2011). Ένα βήμα μπρος για τη μελέτη των αφασιών:  To σώμα κειμένων για τη μελέτη του ελληνικού αφασικού λόγου.  Στο συλλογικό τόμο των Κ. Πόταγα & Ι. Ευδοκιμίδη, Λόγος και μνήμη. Συζητήσεις για το λόγο στο Αιγηνήτειο. Νευρολογική κλινική Πανεπιστημίου Αθηνών, Αθήνα: Συνάψεις (σελ. 79-83).  

Σταυρακάκη, Σ. (2010). Μέθοδοι γλωσσικής παρέμβασης στην Ειδική Γλωσσική Διαταραχή: Νευρογνωστική προσέγγιση και πρόταση εφαρμογής. Στο συλλογικό τόμο των Βογινδρούκα, Ι., Οκαλίδου, Α., & Σταυρακάκη, Σ. (επιμ.) Αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές: Από τη βασική έρευνα στην κλινική πράξη. Θεσ/νίκη: Επίκεντρο.

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ  ΣΕ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ

          (μετά από κρίση των περιλήψεων)

Κανάκη, Δ., Καζάκης, Χ., Κεχαγιά, Ε., &  Σταυρακάκη, Σ. (2021). Σχεδιασμός και υλοποίηση μουσειοπαιδαγωγικού προγράμματος για άτομα με αναπηρίες. Υπό Δημοσίευση στα Πρακτικά του Διεθνούς Συνεδρίου ' Η διαχείριση του πολιτισμού ως απόθεμα παιδείας και  ανάπτυξης στη σύγχρονη κοινωνία. 'Αρτα: ΔΔΕ Άρτας, ΠΔΕ Κεντρικής Μακεδονίας, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας- Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Εφορεία Αρχαιοτήτων Άρτας, Σύλλογος 'Φίλοι Αρχαιολογικού μουσείου και μνημείων Άρτας'. 

Rubea, G., Nousia, A., Stavrakaki, S.,Nasios, Gr.,  & Manouilidou, Ch., (2019). Lexical and grammatical aspect in Mild Cognitive Impairment and Alzheimer’s disease. Selected papers Selected Papers of ISTAL 23, 381-397.

Georgiadou, S., Stavrakaki, S., & Kimiskidis V, (2019), Language abilities in Aicardi Syndrome: a case study. Stem-, Spraak- en Taalpathologie, 24, 100-103. (short paper/long abstract)

Koukoulioti, V. & Stavrakaki, S. (2018). Past perfective in stroke aphasia and semantic dementia: the effect of temporal and aspectual marking. Stem-, Spraak-en Taalpathologie 23, 120-122. (short paper/long abstract)

Bourotzoglou, I., Stavrakaki, S., Koukoulioti, V., Ioannidis, P. (2018): Therapy gains of a linguistically based intervention in Primary Progessive Aphasia. Insights from a single case study. Stem-, Spraak-en Taalpathologie 23, 36-39. (short paper/long abstract)

Rubea, G., Nousia, A., Stavrakaki, S., Nasios, Gr.,  Manouilidou, Ch., (2018). Revisiting aspect in Mild Cognitive Impairment and Alzheimer’s disease: evidence from Greek. Stem-, Spraak-en Taalpathologie 23, 146-148. (short paper/long abstract)

Kordouli, K., Manouilidou, Ch., Stavrakaki, S., Mamouli, D., Ioannidis, P. (2017). Compound naming in Greek-speaking individuals with the agrammatic variant of Primary Progressive Aphasia. In  E. Agathopoulou, T. Danavassi & L. Efstathiadi (eds), Selected papers on Theoretical and Applied Linguistics from ISTAL 2015 (International Symposium on Theoretical and Applied Linguistics, 24-26 April 2015). Thessaloniki: School of English, Aristotle University of Thessaloniki, (283-298). Available: http://ejournals.lib.auth.gr/thal

Konstantinopoulou, P., Stavrakaki, S., Manouilidou, Ch., & Zafeiriou, D. (2017). Expressive syntactic abilities and verbal short term memory in children with focal brain lesion. Stem-, Spraak-en Taalpathologie 22, 146-148. (short paper/long abstract)

Voulgaraki, M. & Stavrakaki, S. (2017). Theory of Mind and comprehension of factivity in Specific Language Impairment: perspectives from an intervention study. Proceedings of the International Symposium on Monolingual and Bilingual Speech, 281-286

Talli, I. & Stavrakaki, S. (2017). Verbal short-term memory and receptive language abilities in bilingual children with specific language impairment. Proceedings of the International Symposium on Monolingual and Bilingual Speech, 264-270.

Papadopoulou, O. -Ch., Stavrakaki, S., Talli, I. & Andreadaki, M. (2017). Teaching method effects on L3 (German as a Foreign Language) learners with learning disabilities. Studies in Greek Linguistics, 37, 589-599.

Mamouli, D., Stavrakaki, S., Ioannidis, P. (2016). Lexical, morphological, and syntactic abilities in Semantic Dementia.  Stem-, Spraak-en Taalpathologie 21 (S01): 10-13. (short paper/long abstract)

Kordouli, K., Manouilidou, Ch., Stavrakaki, S., & Afantenou, K. (2016). Compound naming in agrammatism: evidence from stroke-induced and primary progressive aphasia.  Stem-, Spraak-en Taalpathologie 21 (S01): 82-85. (short paper/long abstract)

Koukoulioti, V. & Stavrakaki, S. (2015). Light verbs revisited: a comparative perspective from impaired language development and dementia. Stem-, Spraak-en Taalpathologie 20 (S01): 79-81. (short paper/long abstract)

Stavrakaki, S., Mamouli, D., Manouilidou, C., Ioannidis, P. (2014). Production of verbs with alternating transitivity by patients with Primary Progressive Aphasia. Stem-, Spraak-en Taalpathologie 19 (S01): 103-106. (short paper/long abstract)

Kosmidis, M. H., Megari, K. & Stavrakaki, S. (2013). Dichotic listening in simultaneous interpreters. Stem-, Spraak- en Taalpathologie, Vol. 17 (suppl. 2), 103-106. (short paper/long abstract)

Konstantinopoulou, P., Stavrakaki, S., Manouilidou, Ch., & Zafeiriou, D. (2013). Past tense in children with focal brain lesions. Stem-, Spraak- en Taalpathologie, Vol. 17 (suppl. 2), 103-106. (short paper/long abstract)

Talli, I., Stavrakaki, S., Sprenger-Charolles, L. (2013). Phonological and morpho-syntactic abilities in children with Developmental Dyslexia and Specific Language Impairment: Evidence from Greek.  In Stavrakaki, S., Lalioti, M. & Κontantinopoulou, P. (eds.). Advances in Language Acquisition. (Papers from GALA 2011 conference). Newcastle, UK: Cambridge Scholars Press/CSP.

Σταυρακάκη, Σ., Τασιούδη, Μ. & Guasti, M.T. (2015). Διαγλωσσικές διαφορές και εκμάθηση της Ελληνικής ως Γ2: Μια συγκριτική μελέτη της κατανόησης των αναφορικών προτάσεων από ομιλητές της Γερμανικής και της Ιταλικής. Πρακτικά του Διεθνούς Συνεδρίου ‘Γλώσσες και πολιτισμοί σε (δια)δράση (2011). Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΑΠΘ.

Koukoulioti, V., Stavrakaki, S., Konstantinopoulou, E., & Ioannidis, P. (2012). Verb Production in Stroke Induced Aphasia and Semantic Dementia: Similarities and Dissociations. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 61, 222-223.(short paper/long abstract)

Koukoulioti, V., Stavrakaki, S., Konstantinopoulou, E., & Ioannidis, P. (2012) Verb production in semantic dementia: evidence from Greek. Stem-, Spraak- en Taalpathologie, Vol. 17 (suppl. 2), 103-106. (short paper/long abstract)

Stavrakaki, S., Burchert, F., Konstantinopoulou, P., Stegenwallner, M., Ioannidis, P. & Koukoulioti, V. (2012) Comparing the performance of German and Greek aphasic patients: The effect of syntactic movement and tree hierarchy, Stem-, Spraak- en Taalpathologie, Vol. 17 (suppl. 2), 165-168. (short paper/long abstract)

Stavrakaki, S., Manouilidou, C., Konstantinopoulou, P., Konstantinopoulou, E., Ioannidis, P. (2012). Looking for the Boundaries of Lexical Representations in Semantic Dementia: Evidence from Pseudowords in Greek. Procedia-Social and Behavioral Sciences 61: 294-295. (short paper/long abstract)

Vletsi, E., Liapi, E-C., Stavrakaki, S., Marshall, C. & Grouios, G. (2012). Assessing verbal fluency in Greek Sign Language. Proceedings of the 10th International Conference of Greek Linguistics.

Stavrakaki, S., Bostantjopoulou, S., Katsarou, Z. & Clahsen, H. (2010). Past tense production by Greek speaking patients with Parkinson's disease. Procedia - Social and Behavioral Sciences,6, 49-10. (short paper/long abstract)

Koukoulioti, V., Stavrakaki, S., Ioannidis, P. & Tsirka V. (2010). Verb retrieval and inflection in fluent aphasia and semantic dementia: Insights from different verb classes in Greek. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 6, 193-194. (short paper/long abstract)

Talli, I., Sprenger-Charolles, L. & Stavrakaki, S. (2010). Phonological and morpho-syntactic abilities in Developmental Dyslexia and Specific Language Impairment: A comparative approach. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 6, 143-144. (short paper/long abstract)

Stavrakaki, S., Tasioudi, M. & Guasti, T. (2010). The effect of number and case on relative clause comprehension in Specific Language Impairment.  In J. Costa, A. Castro, M. Lobo & F. Pratas (Eds.). Language Acquisition and Development: Proceedings of GALA 2009, (pp. 441-452). Cambridge, UK: Cambridge Scholars Press/CSP.

Guasti, T., Σταυρακάκη Σ., Arozio, F. (2008). Η κατάκτηση των αναφορικών προτάσεων στην Ελληνική και την Ιταλική: μια συγκριτική μελέτη. Επιστημονική Επετηρίδα του τμήματος Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΑΠΘ.  (χωρίς κρίση)

Stavrakaki, S. & Chrysomallis, M.A. (2008). Language development in bilingual children with language disorders: The case of a French-Greek speaking child with Specific Language Impairment. Proceedings of the international conference ‘2008, Année européenne du dialogue interculturel:communiquer avec les langues-cultures. (pp. 529-542). Department of French Language and Literature, AUTH.

Vletsi, E. & Stavrakaki, S. (2008). Tense and aspect in Greek Sign Language. Proceedings of the 8th International Conference on Greek Linguistics: 589-600. University of Ioannina. http://www.linguist-uoi.gr/cd_web/case5_en.html

Guasti, T., Stavrakaki, S. & Arosio, F. (2008). Number and case in the comprehension of relative clauses. Evidence from Italian and Greek.  In A. Gavarró, & M. João Freitas (Eds.), Language acquisition and development (pp. 230-240). Cambridge, UK: Cambridge Scholars Press/CSP.

Stavrakaki, S., Vogindroukas, I., Chelas, E. & Ghousi, S. (2008). Subject-verb agreement in SLI and child L2: A comparative approach to Greek SLI and (un) impaired child L2. In A. Gavarró, & M. João Freitas (Eds.), Language acquisition and development (pp. 413-423). Cambridge, UK: Cambridge Scholars Press/CSP.

Guasti, T., Stavrakaki, S. & Arozio, F. (2008). Number and case in the comprehension of relative clauses. Evidence from Italian and Greek. STiL – Studies in Linguistics Vol. 2: 102-119.

Αlexiadou Α. & Stavrakaki S. (2005). Functional categories and clause structure in a Greek-English speaking patient with Broca’s aphasia: evidence from adverb placement. In J. Cohen, K. McAlister, K. Rolstad, and J. MacSwan (eds.). Proceedings of the 4th International Symposium on Bilingualism: 39-57. Somerville, MA : Cascadilla Press.

Stavrakaki S. (2004). Differences in sentence comprehension tasks between children with SLI and Williams syndrome: Evidence from Greek.  GALA (Generative Approaches to Language Acquisition) Proceedings: 445-456. University of Utrecht.

Σιούπη Α., Σταυρακάκη, Σ. & Αλεξιάδου Α. (2004). Ζεύγη μεταβατικών-αμετάβατων ρημάτων στο λεξιλόγιο αλλοδαπών μαθητών σχολικής ηλικίας: πειραματική μελέτη και διδακτικές συνέπειες. Πρακτικά του  6ου Διεθνούς Συνεδρίου ‘Διαπολιτισμική εκπαίδευση-Ελληνικά ως δεύτερη ή ξένη γλώσσα’. Η δημοσίευση εμφανίζεται μόνο σε ηλεκτρονική μορφή. Πανεπιστήμιο Πατρών. (χωρίς κρίση)

Stavrakaki S., Κafantari, Α., Κatsarou Ζ. & Bostanjopoulou, S. (2004).  Sentence comprehension in Greek patients with Parkinson’s disease. Μελέτες για την Ελληνική Γλώσσα 24: 673-681.

Stavrakaki, S. (2003). Wh-questions in Greek children with Williams syndrome and grammatical Specific Language Impairment: a comparative approach. Μελέτες για την Ελληνική Γλώσσα 23: 543-554. ΑΠΘ.

Stavrakaki, S. (2002). Eliciting Relative clauses from Specifically Language Impaired and Normally Developing children. Στα Πρακτικά του Διεθνούς Συμποσίου Θεωρητικής και Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας:  395-411. ΑΠΘ.

Σταυρακάκη, Σ. (2002). Γλωσσικές ικανότητες ασθενών με Αφασία τύπου Broca και αγραμματισμό: από τη θεωρία στη θεραπεία. Στα Πρακτικά του 2ου Πανελληνίου Συμποσίου Νόσου Αlzheimer και Συναφών Διαταραχών: 443-451.

Stavrakaki S. & Κouvava S. (2002). Αgrammatism: a deficit in grammar or processing? Evidence from Greek. Mελέτες για την Ελληνική Γλώσσα 22: 593-604.

Stavrakaki, S. (2001). ‘Asyntactic’ comprehension: evidence from Greek children with SLI. Mελέτες για την Ελληνική Γλώσσα 21: 724-735.

Σταυρακάκη, Σ. & Τσιμπλή Ι. (2000). Διαγνωστικό Τεστ Γλωσσικής Νοημοσύνης για παιδιά σχολικής και προσχολικής ηλικίας: στάθμιση, στατιστική ανάλυση, ψυχομετρικές ιδιότητες. Στα Πρακτικά του 8ου Συνεδρίου λογοπεδικών: 95-106. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. (χωρίς κρίση)

Σταυρακάκη, Σ. (2000). Ορισμένα ευρήματα ψυχογλωσσολογικής έρευνας για την Εξελικτική Δυσφασία και οι θεραπευτικές τους συνέπειες. Στα Πρακτικά του 8ου Συνεδρίου λογοπεδικών: 187-200. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. (χωρίς κρίση)

Σταυρακάκη Σ., Τσιμπλή Ι., & Λιβεριάδου Ρ. (2000). Δυσκολία ανάκλησης ουσιαστικών σε καθήκοντα ονομασίας αντικειμένων. Mελέτες για την Ελληνική Γλώσσα 20: 511-521.

Stavrakaki, S. (2000). Verb use by Specifically Language Impaired and Normally Developing Children: an experimental study. Στα Πρακτικά του  13ου Διεθνούς Συμποσίου Θεωρητικής και   Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας: 362-372 ΑΠΘ.

Stavrakaki, S. (2000). Light Verb Constructions (LVCs) in Greek Specifically Language Impaired (SLI) children. Thessaloniker Interkulturelle Analysen. Akten des 33. Linguistischen Kolloquiums in Thessalokini 1998: 313-322. Europaischer Verlag der Wissenschaften: Peter Lang.

Stavrakaki, S. (1999). Τhe case of a Greek SLI child: Evaluation of person and number agreement, case assignment to overt subject pronouns and tense marking. Working Papers in Linguistics: 165-187. ΑΠΘ. (χωρίς κρίση)

Σταυρακάκη, Σ. & Τσιμπλή, Ι. (1999). Η εμφάνιση λειτουργικών κατηγοριών στη γλώσσα ενός Δυσφασικού Ελληνόπουλου:    Συγκριτική μελέτη δύο σταδίων στη γλωσσική του ανάπτυξη. Mελέτες για την Ελληνική Γλώσσα 19: 475-489. AΠΘ.

Stavrakaki S. (1999). KANO: The case of a light verb in Modern Greek. Στα Πρακτικά του 12ουΔιεθνούς Συμποσίου Θεωρητικής και Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας: 171-185.

Σ. Μαρκαντωνάτου, Καλιακώστας Α., Μπουμπουρέκα, Β. Κορδώνη  Ε. & Σταυρακάκη Σ. (1997). Μια (λεξική) σημασιολογική περιγραφή των ρηματικών επιθέτων σε –τος. Μελέτες για την Ελληνική Γλώσσα 17: 187-201.

ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΤΙΚΗ

Σταυρακάκη Σ. (2002). Από τις νευροεπιστήμες στην ψυχανάλυση διαμέσου της επιστήμης της γλώσσας. Βιβλιοκριτική της ελληνικής έκδοσης της μονογραφίας του S. Freud Για την ερμηνεία των αφασιών. Aθήνα: Εξάντας. Περιοδικό Εκ των υστέρων.

ΑΛΛΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Stavrakaki, S. (2015). Introduction. In S. Stavrakaki (ed). SLI: Current trends in research. Amsredam/Philadelphia: John Benjamins.

Stavrakaki, S., Konstantinopoulou, P., & Lalioti, M. (2013). Introduction. In Stavrakaki, S.,  Lalioti, M., & Konstantinopoulou, P. (Eds.). Advances in Language Acquisition (GALA 2011 proceedings). Newcastle, UK: Cambridge Scholar Publishing

Βογινδρούκας, Ι., Οκαλίδου, Α. & Σταυρακάκη, Σ. (2010). Εισαγωγή. Συλλογικός τόμος, Επιμέλεια: Bογινδρούκας, Ι., Οκαλίδου, Α. & Σταυρακάκη, Σ. (2010). Αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές: Από τη βασική έρευνα στην κλινική πράξη. Εκδόσεις Επίκεντρο.

Σταυρακάκη, Σ. (2009). Πρόλογος για τη Δοκιμασία Εκφραστικού Λεξιλογίου των Βογινδρούκα, Ι., Πρωτόπαπα, Α. & Σιδερίδη, Γ. Χανιά. Εκδόσεις Γλαύκη.